понеделник, 26 декември 2011 г.

Голяма бяла птица или с други думи казано - Печена пуйка по Хамерикански

Идеята на предколедният ми проект беше да пиша по една публикация на ден до Коледа. Празникът отмина, но аз набрах такава инерция, че сега ми е трудно да се разделя с идеята за ежедневно влизане в блога:) Утре съм на работа и подозирам, че този ентусиазъм изключително бързо ще отшуми, още след 10-тото обаждане, но днес все още съм си вкъщи и празничното настроение не ме е пуснало. Още повече, че току - що ликвидирах почти цял щолен:)  И докато все още съм на тази вълна, искам да се похваля с коледната пуйка.


Да ви кажа честно, аз свързвам Коледа и Нова Година по- скоро с пържоли. Тази пуйка ми идва малко в привнесен американски стил, но истината е, че много държах поне веднъж в живота си да направя такова пернато.






Пуйчото стана страшно вкусен и крехък и обра овациите на вечерта. Беше си чиста импровизация, особено ябълковия сос, с който внесох допълнителен акцент накрая (да замажа положението, ако случайно съм се изложила при печенето:)))


Продукти

  • 1 пуйка - в моя случай около 3 кг
  • 1 глава лук
  • 1 лимон
  • 1 морков
  • 3 скилидки чесън
  • 1 портокал + сокът на още един
  • 100 г масло
  • 2-3 скилидки чесън
  • червен пипер
  • черен пипер
  • сол


Марината за намазване:

  • сол
  • червен пипер
  • 1 пълна с.л мед
  • 2 с.л лимонов сок
  • 1с.л портокалов сок
  • 50 мл олио


Рових, рових из Интернет и в разни Хамерикански и канадски сайтове четох, че времето за печене доста се увеличава, когато пуйчо е пълен с плънка.  Аз им вярвам на тях, защото те друго може и да не могат да готвят, но пуйката я умеят.  И така, реших моята пуйка да е без пълнеж, а гарнитурата да я направя отделно





Добре размразената пуйка се измива добре, подсушава се с домакинска салфетка и се посолява добре отвън и отвътре. Във вътрешността се слага малко черен пипер, чесъна, лука разрязан на две, лимона също на две и моркова на 3-4 парчета. "Затапва" се със станиол на топка за да не изтичат соковете при печенето. Връзва се много добре с дебел памучен конец, така че крилата и бутчетата да са плътно долепени и да не губи форма при печеното. Намазва се обилно с масло, като там, където е възможно се подпъхва под кожата. Слага се в тава, намазва се с част от марината  и се покрива  с няколко портокалови резенчета и връзка розмарин. Слага се в предварително загрята фурна на 205 градуса за 20 минути.

Сега е момента да си призная, че аз я правих в уреда за бавно готвена (crock-pot) и затова давам класическия вариант на готвене и този в crock-pot

Вариант I - В Crpck Pot

Изплозвах самият съд на уреда и сложих пуйката с него във фурната. През това време нагрях самият уред на II. Упражнението се прави, защото пуйката трябва да достигне определена температура за определено време, а в крок пота, това няма как да се случи.
След като пуйката престои във фурната за въпросните 20 минути на 205 градуса , се полива с портокаловия сок, пак се намазва с малко марината, като портокаловите резенчета и розмарина могат да се избутат около нея. 
Пуйката се похлупва и се оставя за 6 часа на II. 
Отхлупва се, намазва се пак с марината и се пъха във фурната на 205 градуса за около 20 минути. Целта е да хване коричка. Принципно може да минете и без това упражнение, но губите ефектния търговски вид:)

Вариант II - В обикновена фурна

След като пуйката се е пекла 20 минути на 205 градуса е време да я намалите на 175  и да я завиете с фолио. Печете 1.30 час, след което намажете с марината и намалете фурната на 120 градуса. Пак завийте с фолио. Печете още 3 часа, като периодично отхлупвате, мажете обилно с марината и поливате със соса, който се е събрал в тавата. Най- накрая отхлупете и запечете за 10 минути на 180 градуса, колкото да хване приятен кафеникав загар. Преди да извадите пак намажете с марината.


 За гарнитурата:


  • 1ч.м ориз
  • 300 г гъби
  • 1 сърчице, бял дроб и воденичка т.е съдържанието на пликчето, което си намерих в пуйката, когато я размразих.
  • 1 глава лук
  • розмарин, шафран, черен пипер
  • 30г орехи
  • 2,5 ч.ч бульон
  • зехтин (около 40 мл)
Пуйката обикновено върви с пликче, в което има дробче, сърчице, воденичка и шийка. От всичкото това , заедно с малко подправки, морков и лук сварих бульон, който използвах за приготвянето на ориза. Ако не ви се занимава, може да ползвате готов бульон, но аз хич не си падам по химията в тях.

В тиган се задушават гъбите и лука в зехтина . Добавя се ориза и подправките и се оставя да се "оцъкли" за около 5-6 минути. Най- накрая де слагат орехите и нарязаните на дребно дреболии. Залива се бульона и се прехвърля в тава. Пече се 20 минути на 180 градуса, след което се завива с фолио и се оставя за още 10 минути. Вади се от фурната, но се оставя да изстине с фолиото отгоре, за да не се изсуши ориза.

Ориза се прехвърля в голяма чиния и върху нея се слага внимателно опечената пуйка. Полива се с част от соса, който се е събрал в тавата.

По желание може да направите ябълков сос.

1 ябълка нарязана на много ситно
30 г масло
сокът на 1 портокал  и 1 лимон
1 ч.л захар
малко от бульона и останалият сос, в който се е пекла пуйката
черен пипер

Ябълката се слага в плитка тенджера заедно с маслото. Оставя се да омекне хубаво и се добавят останалите съставки. Вари се около 15 минути. С още топлия сос се поливат парчетата месо от пуйка, във всяка от чиниите, в които се сервира.


Стана покъртително дълго и може би звучи сложно, но истината е че не е:) Но пък е мноооооооого вкусно!

23 коментара:

  1. И аз като теб приготвих пернато и съм много доволна.Мисля и за в бъдеще да залагам на птиците по Коледа.
    Твоята пуйка изглежда прекрасно,с чуден загар ....и много празнично!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря за рецептата!!! Все ми се иска да си взема пуйка за празниците и все се чудя дали ще стане, дали няма да прецакам празника:), но твоята изглежда великолепно! Със сигурност ще направя някой ден и аз! Доверявам ти се напълно. Наистина, много благодаря! Снимките са прекрасни, а пуйката много вкусна!

    ОтговорИзтриване
  3. Хахх пуйката винаги съм я свързвала само с Коледа, у нас по традиция още от най-ранното ми детство винаги сме яли пуйка :) Аз мислех, че американците я хапват основно на денят на благодарността :) Но и тази година мама я направи, аз още не съм се осмелила, а твоята пуйка изглежда убииствено, сигурно е била и много вкусна!

    ОтговорИзтриване
  4. По коледно-новогодишните празници напоследък се колебая обикновено между пуйка и други пернати или рибни деликатеси. Мен най-много ме притеснява времето за печене и все ме е страх, че пуйката ще остане суха. Твоята изглежда страхотно и несъмнено е била много вкусна. Снимките ти са толкова празнични! :)
    Сърдечни поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Чудесен загар!
    И на мен ми предстои да пека,
    но само във фурната!
    Чудесен аромат се носи от твоята Руми!
    Спокойни дни до Нова Година!

    ОтговорИзтриване
  6. Досега не съм правила пуйка. Но четейки рецептата ти ми се струва не толкова сложно. Е, LuLu, след този чудесен разказ за печене на пернати събрах смелост:)

    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  7. Изглежда невероятно вкусна! Ще запазя рецептата в папката "Пробвай непременно"! Лека работна седмица и весело посрещане на Новата 2012!

    ОтговорИзтриване
  8. Привнесена или не, пуйката ти е много успешно реализиран проект! Аз тази година направих мини стъпка в тази посока с две пилета, но може би догодина ще се опитам да довърша плахото преминаване от съвсем нашенските маджоци към изисканите американски печива, щото всички знаем къде е циливилизацията ;-)
    Много ми допадна и стайлинга на пуйката ти- рядко месо изглежда добре на снимка, поне за мен де, но ти както винаги си царица да се справиш с тежките задачи.

    ОтговорИзтриване
  9. прекрасен пуйчо, благодаря за ценните съвети!

    ОтговорИзтриване
  10. За новогодишната трапеза ще се тествам с една бяла птица, която в момента хладнее във фризера;-) Ще ми се да е поне наполовина толкова симпатична, като твоята;-)

    Пожелавам относително спокойна предновогодишна седмица и много хубава новогодишна нощ:-)

    ОтговорИзтриване
  11. Мира, в първия момент си казах, че едва ли пак ще правя пуйка, но от друга страна е значително по- лека храна от свинското и ми се отрази много добре, така че и аз се замислям дали да не продължа на пуйки.
    Candy, аз си имах резервен план:) За всеки случай имах размразени пържоли:)
    eva, сподели майка ти как я прави. Сега си събирам рецепти, че тази беше малко импровизация.
    Mira и аз имах подобни опасения и четох доста по темата преди това. Трикът е че трябва да я задушиш и най- добре и се отразява, ако я печеш с гърдите надолу. така бялото месо не се изсушава толкова.
    Dani, благодаря ти. Ще чакам твоята рецепта:)
    krasi_yo, не е страшно! Не боли. Много.... Изгорих се на две места:))))
    Iglika Mishkova, благодаря!
    Бубе, те две пилета, колкото цяла пуйка:) Ти си си направо подготвена. Права си за месото. Винаги е страшно трудно да се снима. Цяло опечените пернати, обаче са изключение и са малко по- фотогенични.
    traiana, благодаря!
    Мъхче, номерът за добрия търговски вид е в маринатата:)

    ОтговорИзтриване
  12. Неразбирам как е печена в крокпот, като инструкциите за него са да е залята цялата пуйка с вода, или нещо бъркам? С толкова малко течност като при теб дали ще се свари?

    ОтговорИзтриване
  13. Не съм я заливала цялата. Аз я пекох в крок пота и течността беше около 2-3 пръста. Не стигаше и до 1/3- та на пуйката. Стана много крехка и определено се сготви без проблем. Мисля, че ако я залееш цялата ще бъде по- скоро като сварена.

    ОтговорИзтриване
  14. Аз приготвих моята "мързелива" коледна пуйка също в крокпот. Ама не се сещам да има такова нещо в инструкциите, даже съветват с по-малко течност да готвим. Аз сложих около 250мл кипнала вода, а на дъното на съда под пуйката - зелеви листа. Изобщо не я бях покрила цялата с вода. Нямаше нужда, стана си крехка и много сочна. Това ми е най-лесно приготвената пуйка, а правя вече над 10г.

    ОтговорИзтриване
  15. Благодаря ти много за рецептата.Никога не бях готвила пуйка,много ми хареса твойта рецепта и реших да я опитам,пуйката стана превъзходна.Чудесна рецепта и лесно изпълнима.

    ОтговорИзтриване
  16. По повод наближаващите празници рецептата и твоя опит стават страшно актуални. Отново благодарности за споделянето и поклон за майсторското изпълнение!
    Иска ми се тази Коледа и аз да опитам и понеже от вчера съм горд собственик на Crock-Pot:) се надявам да се справя по-лесно. Въпросът ми обаче е: Ястието ще трябва да е готово за обяд в моя случай и 6 часа печене ще означават, че ще трябва да ставам посред нощ. Според теб би ли се получило ако сложа пуйката късно вечерта и пека на ниската степен. И колко часа би трябвало да пека при това положение? Въобще (понеже нямам опит с уредите за бавно готвене) как би я сготвила ти ако трябваше да е готова по обед?

    ОтговорИзтриване
  17. Пак съм :) Този път да споделя.... Моята пуйка беше от Метро 3,800 кг и едвам се побра в Crock-pota. Пусна доста вода, но иначе стана доста вкусна. Понеже я правих за обед я приготвих от вечерта. И понеже Руми, явно е заета се обърнах за съвет към Pep-4o :) Пепи, и тук благодарности! Та....Първо 20 мин във фурната на 205 градуса, после на 1 степен (по-слабо) за 10 часа. Пак във фурната след намазване с марината отново за 20 мин. на 205 градуса. Накрая я върнах в Crock-pota на подгряване за да стои топла и да не изсъхва. Получи се много добре. Опитайте! Няма да съжалявате!

    ОтговорИзтриване
  18. Стана страхотна пуйка:)Пздравления за добрата рецепта:)

    ОтговорИзтриване
  19. Благодарности за рецептата. Пуйката стана повече от превъзходна, а пък аз съм си абсолютен начинаещ в кулинарията. Направих всичко точно по рецептата (без соса), но следващия път ще пробваме и него.

    ОтговорИзтриване
  20. If you experience some emotional or physical problems in
    your life it can soon be seen in the condition of
    your hair, using natural and organic products aids in the recovery of your hair.
    My hair doesn't always look good when I'm going to attend openings and
    red carpet events. It is designed for professionals so you know you're getting top performance.

    my homepage: hair products

    ОтговорИзтриване
  21. Reporting of factual information in a free and fair manner is
    the very essence of this profession. As a matter of fact, there are some news stories that have made such a strong impact on the society that some of them have even won accolades.
    Newspaper production is known to be the most lucrative and respected industry in
    the modern age. Some say it would have, because there is
    an ongoing collaboration between the two groups in
    attacks on Israel. But I felt I had something interesting, if not unique, to say about the Mafia because as a boy
    I had listened not only to Mafiosi in my
    stepfather's kitchen but to first and second generation Sicilians who understood how and why the Mafia had gotten a foothold in this country.

    My blog ... click here

    ОтговорИзтриване
  22. This will give you an idea on the reputation of the company.
    by October, 2001 the US moved on the Taliban in Afghanistan.

    Born in the village of Kafr Tahla outside of Cairo, El
    Saadawi received female genital mutilation (FGM) when she was six
    years old. An animal is substituted at the last minute
    and so God says "ha-ha, fooled you, I was only playing a little joke".
    Easter Island's 'why' question hasn't been satisfactorily answered yet IMHO.


    Check out my webpage: egyptian newspapers

    ОтговорИзтриване
  23. Направих я! Голямата бяла птица! Получи се велико! Дори аз си облизвах пръстите. Не питайте каква гарнитура й турнах ... Тайна.

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...