четвъртък, 7 ноември 2013 г.

Бърза кухня: Азиатска супа Тom Yum

Обичате ли да прекарвате свободното си време в кухнята, около печката? Не! Сериозно?! Ах, какво съвпадение:) Не знам защо хората се решили, че ми е много приятно. Със сигурност наличието на кулинарен блог няма абсолютно нищо общо:) Въпреки ширещата се заблуда сред близките ми, аз не изпадам във възторг от идеята да се примъкна пълзейки до вкъщи след работа и да изкарам остатъка от вечерта, размахвайки ентусиазирано черпак. Уви, оцеляването на поколението ми, надделява над огромното ми желание за духовно усъвършенстване с книга в едната ръка и чаша вино в другата. По възможност на фотьойла пред камината, благодаря! Опитите все пак продължават. Понякога даже са успешни. Вече обещах, че този месец ще го посветя на стремежа да се изнижем от кухнята максимално бързо, без това да доведе до световен глад. Като се замисля, стигам да извода, че азиатците са издигнали в култ това упражнение. Напоследък много съм се запалила по тази кухня и реших да споделя едно свободно съчинение на тайландска тематика с няколко идеи, с които може да направите живота по- лесен.





Напоследък думата полуфабрикат стана нещо като мръсна дума. Не без основание. Аз силно ограничавам пазаруването на подобни неща, но от друга страна открих, че могат да бъдат изключително полезни и удобни. Преди да сте си представили замразена пица и  панирани пилешки филенца, уточнявам че си говорим за съвсем различни неща. Имам предвид много по- тривиалния бульон, примерно. Напоследък, хладилникът ми е пълен с подобни екстри и едва ли ще ви изненадам, ако кажа че този под формата на кубче, натъпкано със сол, траснмазнини и глутамат, по- скоро бих го третирала като част от асортимента на щанда за железария, от колкото на нещо годно за ядене.

 
Иде реч за домашно приготвени бульни, които ми подсигуряват приготвянето на супа за около 5 минути, пухкав ароматен ориз за 7-8 или вегетарианско къри за не повече от 10 минути. Приготвям си ги през уикенда, прецеждам и затварям още горещи в буркани. Може да ги замразите и в пластмасова бутилка. През седмицата само ги слагате да кипнат, добавяте зеленчуци, колкото леко да омекнат и имате супа. Картофите се сваряват по- бавно и ако държите в супата да фигурират такива, може да си държите предварително сварени в хладилника. Издържат около 3-4 дни.


Обикновено поддържам асортимент от 2-3 вида бульон, като единият задължително е в азиатски стил, което означава, че освен всички налични в хладилника зеленчуци, съм му добавила и джинджифил и лайм. Внимавайте с лайма. Слага се накрая, защото иначе започва да горчи.


За да не съм голословна, веднага давам нагледен пример с една много любима азиатска супа. Tom Yum e типично ястие за Лаос и Тайланд, но в различни адаптации се е разпространило и сред съседните държави - Малайзия, Индонезия и Сингапур. Съчетава кисело и люто и за основа служи бистър зеленчуков бульон, подправен с лимонова трева, лайм, рибен сос и чили. От там нататък може може да включите скариди, спанак, сварено пилешко, оризово фиде, риба, кнедли (dumplings), кокосова сметана и всякакви производни. Моята версия е със скариди и кнедли със сьомга.


Налагат се няколко уточнения относно тези кнедли. Първо, в българския е възприета тази дума, но под нея се крият страшно много вариации от различни националности. На английски точно на тези из казват dumplings. Второ, признавам си чистосърдечно, моите са купени готови в замразен вид. Разбира се, вие може да сте по- големи ентусиасти и да си ги направите сами. Пробвала съм, не е толкова сложно и търпят замразяване. Както и да е, в конкретния случай си го спестих.


Супа Tom Yum със скариди и кнедли със сьомга

Продуктите са за 4 порции
Време за подготовка 7-8 минути
Време за приготвяне 10 минути

Аз ползвах мултикукър , но рецептата без проблем се приготвя и в обикновена касерола

Продукти

  • 800 мл зеленчуков бульон (Йоана много подробно е описала как да си направите ето тук http://www.kulinarno-joana.com/2010/11/vegetable-broth/)
  • 150 гр обелени и почистени скариди - аз предпочитам сурови
  • 150 гр спанак
  • 250 гр оризово фиде
  • 300 гр кнедли със сьомга или с каквото друго намерите на пазара или си направите
  • 1 лайм
  • 1 ч.л настърган или нарязан на ситно джинджифил
  • 2 скилидки чесън
  • По желание: 100 мл кокосова сметана

За подправяне
  • 1 с.л рибен сос
  • лимонова трева
  • смлян кориандър
  • чили
  • кимион
Продават и готови пасти, които може да ползвате. Аз лично си купувам такава от Пикадили, за да избегна момента с търсене на лимонова трева.

Чесъна, скаридите и джинджифила се слагат в мултикукъра, заедно с 1 с.л мазнина. Уредът се настройва на програма за пържене и всичко се сотира за не повече от минута. Ако такова съоръжение, запържете в обикновена касерола на средно силен котлон. Добавя се зеленчуковия бульон, фидето, кнедлите, рибения сос, лайма нарязана на четвъртини и всички подправки. Уредът се превключва на програма варене за 7-8 минути т.е до като омекне оризовото фиде (ако готвите на котлон, намалете до степен, при която яденето ври много слабо). Съвсем накрая се добавя спанака и ястието се разсипва веднага по купичките. По желание се подправя с пресен кориандър, кокосова сметана и допълнително чили.


 Някоя от следващите публикации ще бъде посветена на друга любима заготовка Butter apple или ябълково масло и един неподозирано лесен сладкиш.



5 коментара:

  1. Ще очаквам с интерес, да знаеш, Лу! :)
    Страхотно предложение, много богата супичка.
    И все се чудя как приемат любимите ти хора подобни ястия. Не за друго, а просто не на всекиго харесват. Аз също много обичам, но ако си го направя, най-вероятно ще си го хапвам сама...
    Сърдечни поздрави и адмирации за успешното справяне и на професионалния, и на семейния фронт! :)

    ОтговорИзтриване
  2. Руми, не съм опитвала досега нищо в азиатски стил, признавам си. Мисля, че не е моята кухня, но затова пък се влюбих в снимките ти. Направо невероятни цветове, аранжировка и стил. Поздравявам те! Вдъхновяваш ме :)

    ОтговорИзтриване
  3. В снимките ти отдавна съм влюбена, както и в пресния джинджифил!
    И в лимоновата трева, рибния сос...
    Фантастично предложение!

    ОтговорИзтриване
  4. Руми, аз съм от тези, които ползват кубчета зеленчуков бульон и сега здравата се замислих. И си букмаркнах рецептата на Йоана...
    благодаря ти, че сподели идеята и за пастата, мн обичам лимонова трева, съжалявам, че не вирее по нашите ширини така свободно както в Индокитай.

    ОтговорИзтриване
  5. Много интересна азиатска супичка, чудесна идея!

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...