понеделник, 9 април 2012 г.

Боядисване на яйца с естествени материали

Броени дни преди Великден, реших че е време да си украсим къщата и да направим няколко експеримента. Няколко години подред чета за това как се боядисват яйца с естествени материали. Стори ми се крайно време да пробвам.


Резултатът се получи много симпатичен и ще споделя с вас какво научих.


Първото и много важно условие е да ползвате бели яйца. Цветовете получени от естествени материали са сравнително бледи. Мисля, че при кафявите яйца всичко ще стане в доста бозав цвят.


Оставете яйцата няколко часа извън хладилника, за да не се напукат при варенето.  В голяма част от материалите, които намерих, пишеше, че яйцата трябва да се варят със съответните оцветители. Моите лични наблюдения са, че така не се постига равномерно оцветяване. Много по- красиви станаха яйцата, които сварих предварително и още горещи сложих в топлите отвари. Изключение прави жълтото. Там вече наистина сварих яйцето с люспи от лук и шафран.



За червено –  две средни глави нарязано червено цвекло се залива с около 1,5 л вода и се вари 1 час. Оставя се още 5-10 минути съвсем леко да охлади, след това се прецежда и се добавят 1 ч.л сол и 3 с.л оцет. Топлите яйца се киснат в тази отвара в продължение на час. Може да ги оставите и по- дълго за по- наситен цвят или по- кратко за розово, но имайте предвид, че в някакъв момент почва да избиват на кафяво. Много е важно цвеклото да е с хубав наситен цвят. Сега уцелих много ярки глави, но ми се е случвало като си купувам за салата да стоят жълтеникави.



За жълто до медено кафяво и оранжево – Яйцата се варят люспите на около 1 кг кромид лук.
За по- светло жълто, може да се използва и настърганата кора на 1 кг лимони, които се варят 20 мин, заедно с яйцата. Това с лимона не го пробвах, но мисля да го тествам тази седмица. Единственото, което ме спира е фактът, че нямам никаква идея какво да правя с лимоните после. 
Шафрана също може да се ползва, като с него яйцата се оцветяват в много приятно жълто- оранжево. Лошото е, че е много скъп и яйцата ще ви излязат направо златни. Аз пробвах по- евтин вариант с листа от шафран. За тези, които не са наясно истинската подправка шафран се получава от тичинките на растението. Листата на цвета не са толкова ароматни, но са значително по- евтини, а по отношение на оцветяването вършат същата работа.
Аз смесих шафран с яйца от лук и резултатът е много приятен, макар и по- скоро оранжев от колкото жълт.
Оранжево може да получите като сварите яйцата с 3 с.л куркума и 1 с.л червен пипер. Добавянето на 1-2 с.л оцет ще направи цвета по- наситен.

 
За небесно синьо –  една средно голяма червена зелка се нарязва на дребно и се залива с  2 л. вода, добавят се 3 с.л. оцет, 1 с.л. сол и се вари около 30 минути. Предварително сварените яйца се киснат в прецедената отвара около 20-30 минути.

За тъмно синьо – яйцата се варят в домашно червено вино, смесено с вода  (1:1), 3 с.л. оцет, 1 с.л. сол. - това все още не съм го пробвала. Подлежи да бъде тествано в четвъртък. За сега само виждала резултата, който беше много интересен.



За зелено – Е това вече беше голям зор! 
В статията, която намерих и от която взаимствах идеите, пишеше че 1 кг спанак се залива с 2 л вода, и се вари до оцветяване на водата. След това получената смес се маха от котлона, отстраняват се спанака или магданоза и се потапят предварително сварените яйца. Първият ми опит със спанака доведе до доста кафеникав цвят. 
Вторият е значително по- сполучлив, но при него първо потопих яйцата за малко в отвара с люспи от лук за да станат леко жълти и после ги киснах в сокът, получен от изцеден спанак и магданоз, в който е добавена 1 с.л лимон сок и 2 с.л оцет.
За лилаво - розово - 250 гр намачкани боровинки с 1 с.л оцет. Препоръчвам  да го прецедите и да го използвате така. Иначе цвета става неравномерен. С боровинки може да се получи тъмно син цвят, ако се сложат намачкани при варенето на яйцата. По това време на годината упражнението е доста скъпо. Пробвах със съвсем малко количество върху пъдпъдъчи яйца. Хареса ми.


Като цяло упражнението е голяма играчка, докато се подготвят отварите, но после всички яйца се потапят накуп и престояват необходимото време. Може да се вадят от отварите по различно време, за да се получат различни нюанси.
Харесват ми пастелните цветове, които се получават. Вярвате или не, но аз много си падам по пастелни цветове:)


















38 коментара:

  1. Страхотни, страхотни яйчица! Цветовете са ми любими, а снимките отново радост за окото! Не съм сигурна дали някой ден ще се осмеля и аз да пробвам с натурални бои, но теб те поздравявам, резултата е чудесен!

    ОтговорИзтриване
  2. Този коментар бе премахнат от автора.

    ОтговорИзтриване
  3. Ауу, много хубав пост, Руми! И много полезно инфо! Ще пробвам задължително!
    Поздрави и успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ванче, то това е за такива луди като мене и тебе:)

      Изтриване
  4. Хубави цветове си постигнала, Руми! особено на пъдпъдъчите яйца.
    Като гледам какви отвари си забърквала, направо се радвам, че купих вече боите :)) за по-мързеливо.
    За лимоните веднага ти предлагам лимонада да си направиш :) Има езна чудна, за която точно килограм лимони ти трябват.

    ОтговорИзтриване
  5. Много интересна публикация!
    Любопитно ми беше да науча кои цветове от какви естествени материали се получават.
    Благодаря за полезната информация!
    Яйцата са с невероятно красиви цветове,чудесни са станали!
    Поздрави и хубава празнична седмица!

    ОтговорИзтриване
  6. здравейте, явно проблемът е в моя монитор - големите цветя в бордо (при мен така изглежда) червени ли се водят в обяснението, защото явно не са боровинкови лилави :) много ми допада цвета и искам да знам по коя рецепта да го преборя
    благодаря!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бордото, всъщност са червените яйца:) От червено цвекло, това успях да получа:) Не е класическо червено, но с фантазия може да мине:)

      Изтриване
  7. Rumi, prekrasni iaichica si boiadisala. Mnogo mi haresvat cvetovete - meki i sempli.

    ОтговорИзтриване
  8. Здравей Руми,

    прекрасни яйца,много труд си вложила и резултата е налице.

    Били ми казала,откъде купуваш малкиге щайгички.

    Поздрави,
    Ина

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ина, благодаря! Щайгите са от Четири мечета - ето тук http://fourbears.eu/

      Изтриване
  9. Ей, Руми, аз също отдавна съм се навила да пробвам да боядисвам с естествени бои. За цвеклото съм убедена в добрия резултат, за лука съм тествала и става, за зеленото знаех само със спанак, за магданоз не съм се и сещала даже. Благодаря, много полезни коментари и опит!

    Мисля си само, не е ли добре навсякъде да има оцет, за да фиксира боята?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Жълтото със сигурност хваща и без оцет. На виното също мисля че не му трябва, защото си съдържа естествени киселини. За другите цветове наистина е добре да има.

      Изтриване
  10. Как ти се занимава, Лулу , не знам.Всеки път съм впечатлена!:)
    Много е хубаво, много естествено, та чак нереално. Хвана ме срам даже, че и желание нямам да си играя. Или има нещо сбъркано в мен, или наистина "мързел не боли, ами мъчи". Весели празници!:)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. По- скоро проблемът е в моя телевизор, а не в твоя:)

      Изтриване
  11. Чела съм, че зелено се получава с отвара от коприва, ще пробвам да видя какво ще стане.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. И аз четох, но нямах коприва, когато боядисвах яйцата. Сега намерих и може да пробвам с още 2-3 яйца.

      Изтриване
  12. Руми, страхотни цветове си получила! И аз от време на време си мисля да пробвам да боядисвам с натурални бои... ама следващата година... а после ми минава :). Но мибеше много интересно да видя твоя резултат и най-вече кой цвят от какво се получава :).
    Весели празници!

    ОтговорИзтриване
  13. Изключително ми беше приятно да прочета това и да видя и симпатичните яйчица.СТрахотно се е получило всичко!Ама ти си вълшебница де,всички си го знаем.Весели празници!

    ОтговорИзтриване
  14. Браво на теб, супер си се справила :) Много ми харесаха малките яйчица! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  15. Хм, преди не бих се навила на цялата тази разправия, но като гледам резултата ти и започвам да се замислям. Много отдавна искам да получа по-бледи цветове (едно от яйчицата ти се е получило в цвят пепел от рози - адски симпатично). Ако успея, ще ти се похваля :)))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Пепелта от роза е кухо и не потъва. Трябваше да го обръщам често и накрая ми писна преди да е станало с по- наситен цвят:)

      Изтриване
  16. Много полезна информация,яйцата са симпатяги,снимките радост за окото и душата!
    Поздрави мила!

    ОтговорИзтриване
  17. Лулу,това поникналото зеленко там в кофичката леща ли е?
    За колко време може да се получи този ефект?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мисля че са семена от ряпа... Не съм съвсем сигурна какво сложих. По принцип имам семена за кълнове от биомагазини и ползвам тях. Снимките са от неделя, а плевела го насадих в сряда вечерта:) В момента е огромен и се опасявам, че до Великден ще върже. Мисля, че ако сега насадиш нещо до неделя ще бъде точно в подходящия размер.

      Изтриване
    2. Благодаря за бързия отговор!Имах само семенца от леща и заложих на тях ,да видим ще се получи ли?

      Изтриване
  18. Лулу, браво за страхотната идея и за ....търпението! Мини яйчицата много радват окото в тези симпатични щайгички:)) Голяма забава е паднала май! Нека бъдат такива и празниците във вашия дом - весели и много цветни, е и пастелни де, щом си фен:))

    ОтговорИзтриване
  19. Ехаааа, страхотни са - толкова нежни и деликатни...поздравления, Лулу, за търпението при приготвянето, копвам си рецептите за боите, макар че и тази година ще заложа на готовите бои, знае ли човек, някой ден...светли празници ти желая!

    ОтговорИзтриване
  20. Невероятни са! Страхотни цветове са се получили! Благодаря за идеите:))

    ОтговорИзтриване
  21. В пространството и старите книги има рецепти за боядисване с естествени продукти, но не съм пробвала. Струва ми се много времеемко, но пък сигурно е страшно забавно, а и резултата май си заслужава:) А твоите пастелни яйца са страшно сладурски!

    Благодаря за идеите и съветите ти!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Каква свежест ,каква красота ! Достави ми истинско удоволствие .Браво ! Голям естет си ..всичко ,което ни показваш е прекрасно ,снимки ,а постовете ти са истинска наслада за душата ..
      А сега искам да ти дам още една идея за боядисване на яйца ,с натурални продукти , които явно много цениш .Това е еврейски начин ,но не зная за кой празник ги правят ,яйцата стават с цвета на шоколад .Аз дори използвам с тъмна черупка .Яйцата се завиват много добре в лучени люспи ,наръсват се с 1.с. лъжица кафе ,не разтворимо и се прави върху тях един кръг от вън на вътре олио.Варят на слаб огън 1.5-2 часа .От олиото добиват краски ,като на яйцата от пъдпъдъци :)
      Геви

      Изтриване
    2. Хм много интересно. Аз съм чела за еврейските яйца, които се варят много дълго. Даже някъде бях срещала, че се оставяли на тих огън по цяла нощ. Преди години пробвах, но без да добавям нищо при тях. Станаха много интересни като вкус.
      Варила съм и яйца, увити с лучени люспи, но около 15 минути.
      Това е някаква комбинация от двете и доста ме заинтригува.
      Сега се сещам че правих и едни китайски яйца, които се варят в чай дълго време. Също стават много интересни, защото вътре покафеняват.

      Изтриване
  22. Направо ме шашна с тези цветове страхонни са. Доно и майте се получат

    ОтговорИзтриване
  23. Е, браво! Шапка ти сваля и за багренето на яйцата и за идейните украси и за снимките - здрава да си! Светли празници!

    ОтговорИзтриване
  24. Чак сега намерих тази публикация и съм много впечатлена от ярките цветове, които си посигнала. Ще опитам твоите рецепти. За зелено ползвам листа от моркови, но сега се сещам, че в Б-я ги продават без листа. Други, за които съм чувала, но не съм пробвала са листа от анасон, цвят от жълт кантарион или невен, листа на бял равнец, розмарин, коприва, бъз, корите на нар и т.н. Освен това ако вече имаш боя от червена зелка, можеш да и добавиш сода (или друга основа) и цвета се променя в зелено. Весело боядисване!
    Меглена (приятелка на Кротарак)

    ОтговорИзтриване
  25. Много хубава статия, а снимките са просто невероятни! Само една поправка, при по-тъмните яйца цветовете стават много по-наситени. Поне при моите опити така се получи :)

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...