Страници

събота, 19 ноември 2011 г.

Фотография при ниска осветеност

Ако напишете Фотография в Уикипедия, първото което ще прочетете е, че думата е гръцка и означава рисуване със светлина. Определението което са дали гласи, че Фотография се нарича процесът на създаване на изображения на реални обекти с помощта на светлина. Факт е, че светлината е един от най- съществените фактори при снимането, но условията не винаги са такива, каквито ви се иска. Днешната публикация е за фотография при ниска осветеност и държа да отбележа, че по никакъв начин не претендира за някакъв професионализъм. Споделям  само личния си опит по темата.



Аз снимам с огледално рефлексен апарат (DSLR) и публикацията е насочена основно към тези, които използват такива камери. За съжаление преди да си взема тази техника, нямам много задълбочен опит с компактни апарати и не се наемам да давам акъл по темата.

Обикновено, когато няма достатъчно светлина се сблъсквам с два основни проблема - от една страна снимките ми се размазват, а от друга ми бяга баланса на бялото и всичко изглежда или много синьо (ако е на открито), или много жълто (ако е на изкуствена светлина).
Ето няколко неща които може да направите:

1. Снимайте в RAW формат. При различните марки фотоапарати, тези файлове се казват по различен начин, но без значение от името, същественото при тях е че са без компресия и пазят цялата информация. За да отворите такъв файл, трябва да имате конвертор. Обикновено със самия апарат върви диск с някакъв софтуер. Аз лично предпочитам да ползвам Camera Raw, което е плъгин към Фотошопа.


Отне ми почти година, докато осъзная, че ако снимам в роу имам много голяма свобода на действие после. Възможни са различни корекции, без това да повлияе върху качеството на снимката - от корекции в експозицията и баланса на бялото, до засилване на остротата и цветовете, без това да повлияе на шума.
В момента снимам основно в RAW, но трябва да имате предвид, че тези файлове са много големи и ще заемат страшно много място на компютъра. Правя основно почистване на около година, като изтривам  роу файла на тези снимки, които не ми харесват особено.

2. Контрол над блендата
Обикновено в  ситуации с лоша светлина,  снимам на режим с приоритет на блендата (на повечето апарати е обозначено с Av). По- отворена бленда означава повече светлина и по- добре експонирани снимки.  До тук добре, но блендата е една от функциите на DOF-а  (дълбочина на рязкост). Колкото по- отворена е блендата, толкова по- малко неща са на фокус и толкова повече се размазва фона отзад. Освен това е много съществено какви са конкретните характеристики на обектива ви. При по- отворена бленда, при повечето обективи, изображението не е много остро. Ето нещо нагледно с моят обектив Pentax 50/ 1.4


При най- отворена бленда 1,4 (първата снимка) скоростта ми е доста висока 1/500. Фокусът е много плитък - само върху едно от камъчетата и изображението не е много остро. На втората снимка блендата е затворена на 1,8, но за сметка на това скоростта пада на 1/160. Фокусът не е чак толкова плитък и изображението става една идея по- остро и ясно. На последната снимка блендата вече е затворена до 5,6, но скоростта ми е 1/40. Много голяма част от камъчетата са на фокус и  снимката вече е доста остра. Ако затворя още малко блендата, вече няма да мога да снимам от ръка, защото скоростта ще падне под 1/20.


3. Светкавица
Това може би е първото нещо, което хрумва на повечето хора, но сред фотографите, "светкавица" е мръсна дума:). Особено извергната е вградената светкавица.  Снимката става "лъщяща", а обектите плоски и без обем. Все пак има моменти, които по- добре да заснемеш как да е, от колкото да ги изпуснеш и после много да съжаляваш. Във всички случаи тези снимки не са някакви невероятни шедьоври, но могат да бъдат хубав спомен.
Аз ползвам изключително рядко светкавица, да не кажем чак никак. Преди няколко дни разбрах от къде се отваря моята вградена "светка", а имам този апарата от май месец:) Ако не разполагате с нищо по- свястно под ръка, може да се опитате да отразите светкавицата в тавана, с помощта на бял лист.
Тук нагледно се опитах да покажа точно как става, но голямото дете отиде на рожден ден, а на Мартина много и тежеше апарата и едвам го държи милото:) Надявам се все пак схващате идеята.



Долу са може би едни от първите ми снимки с ДСЛР. Първата е директно с вградената светкавица. Между другото това също е Мартина, ако не сте успели да я разпознаете:) Опитва се да изяде капачката на един от обективите:) От малка я захранвам с фотографски материал:)


На втората снимка вече съм направила опит да отразя светкавицата в тавана.


Освен, че лицето не изглежда толкова изпържено, отзад липсва неприятната сянка.

Друга алтернатива на вградената светкавица е външната светкавица. Във всички случаи използването на външна светкавица е много по- добър вариант. Тя е с чупеща се глава и може да се насочва в подходяща посока, така че светлината да се отрази в таван или в стена. Ако снимате сватби или друг вид подобни събития, тази джаджа може да бъде изключително полезна. Аз така и не си купих, но в редките случаи, в които ми трябва, взимам на заем.


4. ISO
Колкото е по- голямо числото на ИСО-то, толкова е по- чувствителен сензора/филма към наличната светлина. На пръв поглед звучи страхотно - просто вдигате ИСО-то и готово - вече може да снимате на тъмно. Но..., нали знаете, че винаги има но:) Ами проблемът с ИСО-то е че колкото повече качвате числото, толкова повече шум има в снимката. В най- добрият случай шумът я прави да изглежда зърнеста и не толкова ясна. В по- лошия вариант, се появява цветен шум, което са малки цветни точици, които вече изглеждат много неприятно. Новите апарати имат много добро шумоподтискане,  дори и на високо ИСО. Докато снимах с К100 не можех да си позволя да кача ИСО-то над 400. С новият К5, вадя прилични снимки и на 1500, но пак предпочитам да не пипам много този параметър.

К 100 на  ИСО 400


 К 5 на ИСО 800


5. Статив
Ако решите, че ням да ползвате светкавица или да вдигате ИСО-то (както правя аз), трябва да знаете, че колкото е по- тъмно, толкова по- дълго апарата ще държи отворен затвора, за да може да експонира снимката достатъчно добре.  Това от своя страна означава, че всичко, което се движи, ще излезе размазано. В допълнение вие дишате, ръката ви трепери и т.н, което означава, че и нищо да не се движи около вас, снимката е много вероятно пак да излезе размазана. Аз под 1/25 не мога да изкарам свястна снимка от ръка. В такива случаи прибягвам до услугите на статив. При използването му, задължително използвайте дистанционно, спусък за отдалечено натискане на копчето или отложен старат. Проблемът е, че ако натиснете копчето на самия апарат той ще се разклати и снимката пак ще излезе размазана. Аз нямам дистанционно и просто нагласям апарата на 2 сек. отложен старст. Стативът ви дава свобода да снимате дори и нощно време и да получавате доста интересни ефекти.


Тези снимки са от Лондон, покрай Темза и всъщност вече се беше стъмнило.


Накрая скоростта беше толкова бавна, че хората успяваха да преминат пред апарата, без да излязат на снимката., така че улиците изглеждаха празни:)


Държа да ви предупредя, че ако пътувате със самолет и не чекирате багаж, няма да ви разрешат да качите статива, като ръчен. Това ми създава известни неудобства, защото аз принципно си летя само с ръчен багаж:) Проблемът не е неразрешим и съм се специализирала в намиране на удобни места, на които да си закрепя камерата неподвижно.

Върху някакво бюро във Валенсия:


Върху бетонна саксия във Варшава:


Върху някакъв перваз в тази катедрала във Валенсия:

Обикновено апарата почва да писука, като го включите на отложен старт. Гледайте да изключвате звука, като снимате в затворени помещения. От личен опит ви казвам, че хората стават много раздразнителни, когато това се случва в църква:)

На парапета на прозореца на хотелската стая (пак във Варшава)


Много често си оставям раницата на земята и закрепям апарата върху нея.
Днес от Витоша точно по тази система:



6. Да превърнем дефекта в ефект

Всъщност това, че при лоша осветеност, апарата снима на бавна скорост не винаги е лошо. Ако разполагате със статив (или нещо, на което да закрепите апарата неподвижно), може да направите доста ефектни снимки, като размажете течаща вода или минаващи коли.

Ето един пример от автомагистрала Тракия


Съвсем самоцелно изчаквам да започне да се здрачава, за да мога да снимам размазана вода.

Във Валенсия се връщах два пъти на тези фонтани:


Първият път беше много светло, водата изглеждаше на пръски и снимките не ми харесаха. Върнахме се по- късно, преди да стане тъмно и резултата вече беше значително по- добър.

Това виенско колело го снимах миналата година на морето. Първоначално просто го щракнах, като вдигнах ИСО-то


След това ми хрумна, че мога да го изчакам да се завърти и снимката ще бъде значително по- интересна. Получи се ето това, като апарата е подпрян на някакъв стол.


За морските снимки, обикновено имам предварителна подготовка. През деня ходя и си набелязвам места, а привечер се връщам със статив.

Лефкада - Порто Кацики


Рибарското пристанище на Шабла:


Колкото са по- големи вълните, толкова по добре. Ако експозицията стане прекалено дълга, вълните карат водата да изглежда като пара.


Всъщност на тази снимка вече е почти тъмно. Това може добре да се забележи 2 кадъра след това, с друга гледна точка и експозиция, която не е много добре нацелена.


Снимането в гора е малко по- лесно. Там дори и през деня е  по- мрачно. Ако затворите много блендата, отново ще постигнете бавна скорост и съответно размазана вода. Този водопад от Крушунската каскада е заснет по обяд точно по този начин.


Има ситуации, в които лошата светлина може да бъде превърната в ефект и без да има вода. Тази снимка е снимана на ръчен режим, така че да излязат само силуетите на хората, гледащи аквариумите.




Понеже това е кулинарен блог, специално внимание искам да обърна на снимането на храна. Ще ви разочаровам - няма как да направите хубава снимка на храна при лоша осветеност. Много типичен пример е може би първата ми снимка, която направих преди година и половина - Смилянски боб с манатарки


Правена е без светкавица и на обикновена лампа. Както е видно, ефектът е просто покъртителен.
Последва втори дубъл на френска лучена супа, но този път с отразена в тавана светкавица.

Малко по- добре, но все още много далеч от истината.

При опит три вече осъзнах, че без допълнителни устройства няма да се получи.


Това пълнено пиле беше осветено със строителен прожектор, отразен в тавана:) Един нискобюджетен и сравнително ефективен метод, стига да намерите кой да държи лампата. Нея си я купих от Бриколаж за крупната сума от 7 лв. Представлява ето това:)


Проблемът е че аз съм перфекционист и резултата пак не ме удовлетвори. В крайна сметка си купих външно осветление - софтбокс с мощна енергоспестяваща крушка. Нещо ето такова http://dynaphos.com/product.php?c=3&sc=19&id=637
Има какво още да се желае, но за момента ми върши работа. Първата снимка с него беше тази:


За построяването на осветлението и отражателите бях писала по- подробно тук http://luluto.blogspot.com/2010/08/blog-post_25.html

Друго, което мога да ви препоръчам е ползването на статив. Снимките на крем брюлето от преди две публикации са правени без осветление, при много малко светлина, но със статив.


Може да сложите блестящи неща зад обекта, така, че като снимате на отворена бленда да се получи интересно боке.






36 коментара:

  1. Благодаря за полезната информация.
    Поздрави, Марияна!

    ОтговорИзтриване
  2. Леле,зави ми се свят.Нищо не разбрах,ама нали съм си музикант ... Много ми се иска да си ми го обясниш нагледно.Супер са снимките!

    ОтговорИзтриване
  3. Както винаги-полезен урок, онагледен с чудесни примери. Виенското колело ме срази! :)
    Поздрав, Лулу!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодарности за тази публикация! Научих много полезни неща.

    ОтговорИзтриване
  5. Много ми беше полезно, благодаря за статията, точно от нещо такова имах нужда. Аз все още нямам DSLR апарат, но имам един полупрофесионален с възможност за ръчно настройване на всичко - реших да се упражнавям с него и, когато се науча, тогава да мина на професионален. Така че много четох, но все тези математики с числата не могат да намерят място в представите ми и да ги използвам в пълна степен, а твоята статия е много разбираема и увличаща, и в общи линии това, което не успявах да схавана до сега, сега намери своето място и логика. Освен за блога си искам да мога да снимам и дъщеря ми, когато танцува на сцената, или зад кулисите, но там все не достига светлина, ще приложа съветите ти, надявам се да успея!
    Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
  6. Наистина, много полезна информация!
    Благодаря Лулу!

    ОтговорИзтриване
  7. Лулу, и аз съм на мнението на Йоли :)
    Е, не съм музикант, а импресионист според Уди Алан, макар че разбирам от техника!
    Все си мисля, че ще се срещнем и ще снимаме заедно!
    Снимките ти са чудесни !
    Усмихната вечер от мен!

    ОтговорИзтриване
  8. Много, много, много благодаря, Лулу!
    Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
  9. E, нали фотографията е изкуство, тъй че всички онези, които са добри в някое парче от него, да не се оправдават :))
    Мерсаж, Лулу, малко някои неща са ми в мъгла, но и фотото ми е полупрофесионално. Но и аз съм достигнала до същия извод, при слаба светлина най-добре статив, иначе всяко трепване на ръката, дори натискането на бутона, води до размазаност. А относно прожекторите - и аз имам един такъв за 7 лв в килера (е, не знам дали е струвал 7 кинта, мъжът ми го извади преди време, но не ми хареса как влияе цветово върху снимките).
    Ще трябва да пиша на дядо Коледа или по-добрият вариант - да пусна едно тото :))

    Хубава неделя :)

    ОтговорИзтриване
  10. Руми, едно голяяямо благодаря за тази публикация! Страшно ми е полезна, защото много достъпно и ясно си обеснила защо и как ... сега се сещам за последния ми пост и твоя въпрос ... ок, повече няма да качвам много ИСО-то, а ще си търся поставка :) За светкавицата, открих преди много време, че вградената не ми върши абсолютно никаква работа (поне не това което аз искам де)! Прочетох го поне три пъти и пак ще се върна :)
    Поздрави и на малката ти сладка помошничка :)

    ОтговорИзтриване
  11. Много ,много интересно и полезно!Колкото и простичко да звучи,така ясно и кратичко,някъде разбрах ,някъде,не-е :)Но,наистина много интересно и ефектно!Спокойна,неделна вечер!

    ОтговорИзтриване
  12. Много добре си систематизирала и обяснила основните правила. И естествено снимките са ти великолепни, аз въпреки, че знам тези неща винаги правя глупости.
    Поздрави и приятна вечер.

    ОтговорИзтриване
  13. Уф, завря ми мозъка - много информация за лаик като мен. Ще се чете поне няколко пъти, много полезна, благодаря!
    Страхотни снимки, връщах се няколко пъти да ги разгледам.
    Поздрави и хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  14. Благодаря за споделената информация, още повеч1е, че е написана на разбираем език и за лаици като мен:-)
    Почти всички снимки от днешната публикация вече съм ги гледала, но отново се връщам да ги погледна с кеф;-)
    Адд-вам си във фейвъритс този пост!;)))
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  15. Thank you for all your tips.Fantastic pics:)

    ОтговорИзтриване
  16. Оле, колко много благодаря!
    Аз отдавна снимам, но с непрофесионален фотоапарат и наблягаъм тъкмо на храна :Д, обаче тези насоки ще ги имам предвид!
    Супер разбираеми са! И ако бях изчела най-фотографския сайт, за толкоз време нямаше да успея да науча и 1/10!

    ☼Много благодарна!!!

    ОтговорИзтриване
  17. Много полезно, Лулу! Благодаря за подробните разяснения, защото снимките ми никога не са свестни на изкуствена светлина - ужасно жълти са. Обаче ще трябва да прочета написаното поне 5 пъти, за да го осмисля добре и пак няма гаранции, че няма да сгафя.
    А милото ти момиченце наистина едва държи апарата, ама е много сладка зад него, страхотна помощничка :)
    Хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  18. Огромни благодарности!Има да го чета и препрочитам този пост,с фотоапарат в ръка...

    ОтговорИзтриване
  19. Интересна статия и много полезна!Хубави снимки!
    Благодаря и поздрави!

    ОтговорИзтриване
  20. Лулу, отново страхотна статия за фотографията! Снимките ти винаги са чудесни, статиите ти за снимането- също. Следя ги с голям интерес. Засега все още съм начинаеща в света на фотографията и твоите разяснения са страшно полезни за новаци като мен.
    успешна седмица!

    ОтговорИзтриване
  21. Ох, Лулу, много се разсмях със строителната лампа. И аз имам две такива и още се подмятат някъде из къщи :-) Освен, че не само няма кой да ги държи, развиваха ужасна температура, направо печкоопасни :-) Иначе, много добре си обяснила всичко! Поздрав и успешна нова седмица!

    ОтговорИзтриване
  22. Лулу, благодаря ти за чудесната статия и многото находчиви идеи (например тази за отложения старт ще я приложа веднага)! Със сигурност ще се върна да прочета поста ти отново, та следващия път по-малко да се боря с бокето :). Виенското колело е невероятно!
    Сърдечни поздрави и хубава нова седмица :)

    ОтговорИзтриване
  23. Много се радвам, че поне за част от вас публикацията е била полезна! Както казах в самото начало, аз снимам с огледално- рефлексен апарат и опита ми е само в тази посока. За съжаление не мога да давам съвети, на тези които са с компактни апарати, просто защото нямам никакъв по- сериозен стаж:)

    ОтговорИзтриване
  24. Супер публикация. Аз основно работя с фотошоп и все се надявам, че като проимам някой щастлив ден истински DSLR и софтбоксове няма да се налага да ставам сутрин рано за да снимам, а после да се чудя какви фокуси да правя на фотошопа. И все пак днес мъжът ми ми купи прожектор, надявам се с него да си улесня поне с малко работата. Благодаря за идеята. :)

    ОтговорИзтриване
  25. Огромно благодаря за тази публикация!

    ОтговорИзтриване
  26. Изключително полезна публикация и за мен! По празниците мисля да си взема такъв апарат и определено ще препрочитам този материал, за да си помогна;) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  27. Страхотна публикация, Лулу !
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  28. Освен,че споделения опит е много полезен,си онагледила с разкошни кадри,Руми!Дори и само за тях си заслужава човек да я прочете и разгледа!Много ми харесват снимките с фонтана,виенското колело,морските кадри са също много яки!А...и тази на магистралата.Благодаря!

    ОтговорИзтриване
  29. С каква камера снимаш, Руми?
    Аз съм с Canon EOS 550!

    ОтговорИзтриване
  30. Аз снимам с един обикновен фотоапарат, на който дори функциите му не знам, но ми бе интересно да прочета статията. Винаги съм се възхищавала на снимките в кулинарните блогове и ми е удоволствие да ги разглеждам.
    Снимам предимно вечер, снимките ми са повечето жълти, или размазани - с една дума - трагедия, та, ще пробвам поне да отразя светкавицата в тавана, да видим какво ще се получи.
    Благодаря за разясненията още веднъж.:)
    Малката е голям сладур:)

    ОтговорИзтриване
  31. Албена, в момента съм с Пентакс К5, но част от снимките са правени с предишната ми камера - Пентакс К100

    ОтговорИзтриване
  32. Лулу,благодаря за информацията и за страхотните снимки, които си постнала, като онагледяване.

    Поздрави и прегръдки!

    ОтговорИзтриване
  33. Много полезна статия Лулу! Много ми се иска и аз да си взема един софтбокс, но се чудя къде ще го държа, пък и за него статив ще трябва. Между другото крушките за него, колко време издържат?

    И още един въпрос.. голяма мераклийка съм на импровизиран плот от остарели на вид дъски, ти как се сдоби с подобна маса или плот?

    ОтговорИзтриване
  34. Добре дошла в клуб на Пентакс. Първата ми снимка беше с тази марка и от тогава и останах вярна макар с мъжа ми да пробваме най-различни за ревютата. Та мога да кажа, че до към 1200 ICO се държат добре .. за повече най-добрия приятел - статива :)

    ОтговорИзтриване
  35. Супер достъпно написана статия. Много полезна. Браво!

    ОтговорИзтриване
  36. Много благодаря, чудесна информация и примери. Да попитам, ако статива се побира в ръчния багаж, вътре в самия куфар, ще го допуснат ли да го кача в самолета?

    ОтговорИзтриване